topbella

Saturday, November 27, 2010

mAsuK mEminAng!!!

Masuk meminang???mcm ngeri je dgr bagi aku...huhuhu...Pada awalnya ada la seorang hamba Allah ni asyik bertanya je mak aku..."dah berpunya ke belum anak mak cik ni"....kaum kerabatnya pun penah tanya aku sendiri,...huhu..aku ingatkan main2..aku jawabla dgn nada bergurau.."ramai la jgk...keliling pinggang..huhuhu.."

Suatu hari tu, makcik aku datang umah...Sebelum tu dia ada menelefon kakak aku bgtau nak bincang sesuatu...Makcik aku ni adik ipar ayah aku..Pakcik aku la adik ayah aku..(haish...panjang plak salasilah keluarga)...Dia bertanya ayah aku,"datang ni ada hajat...Nak tye pasal anak yang sorang lagi ni (memang sah aku sebab aku je satu2nya yg belum kawin)"...Tersentak jugakla ayah aku..angin takde,ribut takde...Tapi kami 'control' buat mcm biasa je...Aku rasa mcm tak selesa je duk situ..Aku masukla dalam umah merajinkan diri buat air...Dalam otak macam2 aku fikir...Janganla berlaku paksaan dalam hal ini..aku TAKNAAAAKKKKK....huhuhu..Rasa nak nangis pun ada....Tiba2 akak aku datang, dia cakap sabarla ayah bukan orang yang terburu2 dalam membuat keputusan...(nasihatnya seolah2 faham dengan perasaan aku sekarang)..Terasa nak telefon 'kamu' je terus tapi tak boleh plak..'Kamu' kat sana saat ini....

Setelah selesai berbincang, aku diam je kat dapur tu..Tak masuk-masuk dari tadi..Aku tak suka benda-benda camni...Tiba-tiba akak aku cakap ayah aku panggil nak bincang sesuatu..Berdebarnya aku saat itu...Tuhan je yang tahu...

Ayah aku pun bersuara.."Ayah taknak paksa anak-anak ayah...Dari dulu lagi ayah tak paksa...Melainkan hal-hal pendidikan..Abang-abang & kakak pun ayah tak paksa dalam hal ini, masing-masing cari sendiri..Kalau nampak macam tak sesuai baru ayah tegur.."..aku diam je.."Tadi makcik nak merisik kamu untuk anak saudara dia yg ustaz tu..kalau bersetuju tahun depan dia nak langsungkan..kalau tak setuju kita bagitau dia balik..buatlah istikharah dulu"...aku diam je..nak cakap taknak terus mcm melampau lak.."takpela ayah nanti sy fkirkan"...

Hari berganti hari, dah seminggu perkara ni berlaku tapi aku masih lagi tak buat keputusan...'Kamu' ada gak telefon tapi tak sampai hati nak bgtau benda2 camni masa dia sibuk bekerja..Lagi -lagi jauh di seberang laut..Tunggu jela dia balik..Akhirnya, aku kuatkan hati bagitau mak aku.."mak, rasanya taknak la ustaz tu"..(haish,knape ada perkataan rasanya plak..aduiii).."orang memang taknak la mak...muktamad.."..
Mak aku menjawab,"takpela, kan ayah da bgtau ayah tak paksa..kalau ada jodoh ngan 'kamu' adalah..takpala,nanti mak bincang ngan ayah.."...Rasa mcm nak melompat je saat tu...knapa la aku takut sangat nak bgtau awal2..huhu...Aku tak sampai hati sebenarnya sebab tu makcik aku tapi sampai bila aku nak fikirkan hati orang lain...

Aku ingatkan dah selesai hal ni...Rupa-rupanya sangkaanku meleset..Banyak cakap-cakap belakang yang didengari oleh ayah aku..Antaranya :

==== mentang-mentang anak bongsu dimanjakan plak..beli kereta la,itu la ini la...orang nak bagi kat ustaz tu dikira bagus daa...paksa la sikit anak tu..

==== anak  sedara bertuah btul buat camni....

==== sampai bila nak suruh anak berkepit celah ketiak mak ayah...

==== ustaz tu pun ramai je pompuan nak tapi plih sdare senang (dalam hati aku berkata2 knapa la xpilih org yg nak tu..kesian org tu..hihihi)

==== macam2 lagi la yang didengari...

Menangis aku tiga hari dua malam fikirkan pasal ni..Kesiannya mak ayah aku pun dipersalahkan dalam hal ini...Seminggu aku demam...Kepala serabut...Nasihat mak ayah aku,"kita dengar mulut orang habisla..mulut tempayan senang boleh tutup..mulut orang tak boleh tutup..Tuhan bukan dua bukan tiga..Tuhan satu je..Dah la fkir pasal ini.."..Sampai sekarang kalau terserempak ngan makcik aku dia buat tak tahu..Tapi pakcik aku tak..Tegur macam biasa je...Inilah yang paling aku tak suka..Belum apa2 da nak gaduh..Tu belum kawin lagi ngan anak saudara dia..huurrrmmm..

Akhirnya, 'kamu' pun balik dan aku menceritakan hal ini...Dia diam..Mungkin sebab kedegilan aku...Mak ayah aku pernah cakap buat apa kawan lama2....'kamu' pun ok je..ikut je..Tapi aku nak sambung menyambung dulu...Sekurang2nya aku dah daftar dalam bidang itu...Belum sempat tamat pun takpe janji sebelah kaki aku dah masuk dalam bidang itu...Aku nak sambung master dulu...InsyaAllah...Doakan moga impianku tercapai...amin..doakan juga moga terbuka pintu hati makcik aku...aku tak suka gaduh2..huhu


Mampukah cita-cita dan cinta bergerak seiring??


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AWAL BICARA